Nyheter

Skillingaryd utan bank vid halvårsskiftet

Skillingaryd utan bank vid halvårsskiftet

Nyheter I 140 år har det funnits personalbemannade bankontor i Skillingaryd.

Men nu har den lokala bankhistorien nått vägs ände. Vid halvårsskiftet lägger Swedbank ned sitt kontor i Skillingaryd.

Det innebär att Skillingaryds 4 000 invånare står utan lokalt bankkontor eftersom även Nordea denna dag avvecklar sitt skillingarydskontor.
Därmed skrivs också historia. Swedbank har ju sina lokala rötter i rakt nedstigande led i Tofteryds sparbank som officiellt grundades 1877.

– Från och med halvårsskiftet kommer vi att koncentrera verksamheten till kontoret i Vaggeryd, säger Swedbanks kontorschef i Vaggeryd och Skillingaryd, Mårten Ewertson.

– Våra medarbetar i Skillingaryd följer med till Vaggeryd. Det innebär våra kunder kommer att kunna ha kvar sina bankkontakter som tidigare. För de som har bankfack kommer det att erbjudas möjlighet att öppna nya bankfack i Vaggeryd. Bankomat och servicebox kommer att finnas kvar men på en, bättre upplyst plats.

Åtskilliga kommer naturligtvis att bli både förvånade och upprörda. Andra kommer att säga att de bara har väntat på beskedet sedan det nya Swedbankskontoret i Vaggeryd öppnades för snart ett och ett halvt år sedan av Swedbanks dåvarande vd Michael Wolff.
– Att det skulle bli så här hade vi inte planerat när vi hade invigningen i Vaggeryd. Bara under de sista åren har den tekniska utvecklingen förändrat hela den finansiella branschen, inte minst via smartphones och surfplattor  säger Ewertson.
– Förändringar innebär alltid oro, men vi vill kunna serva våra kunder samtidigt som det inte går att blunda för den tekniska utvecklingen. Så sakta som det nu går kommer det aldrig mer att gå.
Han pekar också på att den digitala resan i banksystemet har pågått under lång tid. Swedbank var tidigt ute på internet och med telefonbanken.
– Dagens bankkunder kan mycket om ekonomi och ställer andra och större krav på banken än tidigare. Vi kommer att fortsätta sträva efter att ligga i framkant i den utvecklingen eftersom vi har sett att våra kunder och konsumenter allt oftare väljer att köpa och utföra andra tjänster på nätet.  För att kunna leva upp till kundernas förväntningar och möta deras behov av moderna banktjänster måste vi kraftsamla våra resurser på ett färre antal kontor.

Andra kommer att mena att bankerna och inte minst Swedbank idag tjänar så bra på verksamheten att man har råd att behålla små bankkontor som det i Skillingaryd.
– Men tittar man på bankkontor och förändringar kan man  säga att Vaggeryds kommun har varit ett undantag från den generella regeln om ett bankkontor per kommun. I Höglandskommunerna har bankerna till exempel bara ett kontor per kommun, säger Ewertson.
 Han pekar på att den snabba tekniska utvecklingen har medfört att behoven av besök på bankkontoren har minskat.
– Jag vill inte säga att antalet bankbesök blivit exempelvis 40 eller 50 procent färre. Men 80 procent av handeln sker idag via kort och inte kontanter. Behovet att möta rådgivare kommer däremot att finnas kvar vid de lite större livshändelserna när de villa träffa oss eller vi vill träffa dem. Som köp eller försäljning av hus, företagsfrågor, juridisk ekonomisk rådgivning och så vidare.

Taggar

Dela